«Είναι ένα ελληνικό πολεμικό πλοίο που καταστράφηκε στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Καταστράφηκε το μπροστινό μέρος του κοντά στα Δωδεκάνησα και κατάφερε να στρίψει και να επιστρέψει στην Αλεξάνδρεια», απάντησε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Ο Αιγύπτιος αρχηγός απόρησε πώς τελικά δεν βυθίστηκε το αντιτορπιλικό και πώς γνώριζε τόσο καλά ο κ. Δένδιας την ιστορία. Την απάντηση έδωσε αμέσως ο Έλληνας υπουργός: «Σ’ αυτό υπηρετούσε συγγενής μου, ως ανώτερος αξιωματικός».
Τον πίνακα έχει φιλοτεχνήσει ο Σμυρνιός ζωγράφος Αντώνης Κανάς, ο οποίος θεωρείται ένας από τους μεγάλους υπαιθριστές ζωγράφους του 20ού αιώνα με μοναδικές θαλασσογραφίες που χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και καθαρότητα. Οι λάτρεις της ναυτικής ιστορίας σημειώνουν ότι το αντιτορπιλικό συνοδείας τύπου Hunt III «Αδρίας», με κυβερνήτη τον τότε Αντιπλοίαρχο (και μετέπειτα Ναύαρχο, Ακαδημαϊκό και Υπουργό) Ιωάννη Τούμπα, κατά τις επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου, στις 22 Οκτωβρίου 1943 και ενώ βρισκόταν κοντά στην Κάλυμνο με το βρετανικό αντιτορπιλλικό “HURWORTH”, προσέκρουσε σε νάρκη και από την έκρηξη αποκόπηκε η πλώρη του.
Παρά τις ζημιές το ελληνικό πλοίο κατόρθωσε και έφθασε στην κοντινή τουρκική ακτή του Gumucluk (Γκιουμουσλούκ). Οι απώλειες του ήταν 21 νεκροί και 30 τραυματίες. Έπειτα από μικρές επισκευές απέπλευσε την 1η Δεκεμβρίου 1943 και, μολονότι χωρίς πλώρη, κατόρθωσε να φθάσει στην Αλεξάνδρεια στις 6 Δεκεμβρίου, ανήμερα του προστάτη των ναυτικών μας Αγίου Νικολάου, όπου του έγινε ενθουσιώδης υποδοχή από τον αγγλικό στόλο και τα άλλα συμμαχικά πλοία. Αυτό το κατόρθωμα αποτελεί λαμπρό παράδειγμα τόλμης και επιδεξιότητας του κυβερνήτη και του πληρώματος. Με την Απελευθέρωση, έφθασε έπειτα από πρόχειρη επισκευή της πλώρης του και αυτό στην Ελλάδα μαζί με τα άλλα πλοία του Στόλου.
ΠΗΓΗ: http://www.parapolitika.gr/parapolitikablog/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1/%CE%BF-%CE%B4%CE%B5%CE%BD%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%BF-%CE%B1%CE%B9%CE%B3%CF%85%CF%80%CF%84%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF...-%CF%80%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%82-%CE%B6%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%B7%CF%82